Webinar: 4 steps to convert Facebook likes into sales

Ik vind het altijd erg interessant om Facebookpagina’s van merken te volgen. Zo heb ik mijn favorieten CoolBlue, KLM en Bavaria, omdat zij altijd erg leuke posts hebben en precies weten hoe ze in moeten haken op bepaalde gebeurtenissen. Maar wat ik me daarbij altijd afvraag, is hoe een Facebookpagina voor meer verkoop kan zorgen. Daarom volgde ik het webinar ‘4 steps to convert Facebook likes into sales’, van online marketingbedrijf Wishpond.

Volgens Bree Nakatani van Wishpond zijn er vier stappen om Facebook likes naar verkoop te converteren. Achtereenvolgens is dit relevante fans aantrekken, waarde creëren, e-mailadressen verzamelen en verkoop genereren. Hieronder licht ik elke stap kort toe.

Relevante fans aantrekken
Stimuleer potentiële fans om je pagina te liken door iets aan te bieden wat verband heeft met je organisatie. Denk hierbij aan een giftcard, product of service dat je kan winnen, maar ook bijvoorbeeld kortingsacties. Deelnemers zullen vervolgens in klanten veranderen.

Target de juiste personen door middel van Facebook Ads. Je kunt hier precies aangeven wie je wilt bereiken, van geslacht tot interesse en woonplaats. Het gaat niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit! Je hebt niets aan héél veel likes als driekwart daarvan niet je doelgroep is. Zij zullen nooit iets bij je kopen. Zo is het niet verstandig om een iPad weg te geven als dit niet in relatie staat met je organisatie: je trekt de verkeerde soort mensen aan die niets om je bedrijf geven en geen klanten zullen worden.

Een tip van Bree: draai twee campagnes tegelijk, gericht op een andere doelgroep. Zo kun je makkelijk zien welke het beter doet, en waar je dus meer budget in kan stoppen.

Waarde creëren
Je hebt fans naar je Facebookpagina getrokken. De volgende stap is nu om ze waardevolle content te bieden, zodat ze je pagina blijven volgen en uiteindelijk een aankoop zullen doen. Hierbij is het belangrijk om niet alleen maar content te plaatsen die direct gericht is op verkoop. Mensen zullen dan snel afhaken.

Post bijvoorbeeld een vraag bij een mooie afbeelding, of laat zien hoe je product of service het leven van klanten verbetert. Interessante feitjes doen het bijvoorbeeld goed. Als je leuke dingen laat zien die in relatie staan tot je merk, maar deze niet direct promoten, zorgt dit ervoor dat mensen je pagina blijven volgen. Creatieve, interessante posts creëren gemakkelijk engagement.

Convert-Facebook-Likes-Into-Sales

E-mailadressen verzamelen
Door e-mailadressen te verzamelen kun je nieuwsbrieven sturen, die je kunt gebruiken om verkoop te genereren. Een makkelijke manier om dit te doen is door exclusieve deals aan te bieden, die alleen toegankelijk zijn door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Ook kun je mensen mee laten doen aan winacties waarbij ze hun e-mailadres in moeten vullen.

Vervolgens kun je deze mailadressen gebruiken voor je nieuwsbrief. Bree vertelde dat onderzoek uitgewezen heeft dat het engagement 22% verhoogt als je de naam van de klant gebruikt in de aanhef. Personaliseer de nieuwsbrief dus! Mensen willen zich speciaal voelen, maar die connectie.

Verkoop genereren
De eerste stappen gingen over de waarde die een Facebookpagina moet bieden. De laatste stap is die van de verkoop. Je hebt de benodigde informatie, nu kunnen specifieke doelgroepen getarget worden in Facebook Ads. Verbind verschillende advertenties en nieuwsbrieven over dezelfde verkoop, zodat de doelgroep dit overal terug ziet komen.

In de nieuwsbrief is het belangrijk om een call-to-action te creëren: een button die eruit springt en mensen aanmoedigt de koop te maken.

Gebruikte bronnen

Wishpond. (2014, januari 8). 4 Steps to Convert Facebook Likes into Sales. [videobestand]. Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?t=1086&v=hKQo6J11OOc

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s