Augmented reality: heeft het toekomst?

Een aantal jaar geleden was het ineens daar: augmented reality. Vooraanstaande bedrijven gebruikten het al meteen in hun marketingcampagnes, de voorspellingen waren enorm. Wat is de stand van zaken nu? En wordt het echt zo groot als voorspeld?

Augmented reality, letterlijk vertaald toegevoegde realiteit, is het zo realistisch mogelijk toevoegen van computergemaakte beelden aan rechtstreekse, reële beelden (Marketingfacts, 2009). Hierdoor wordt het verschil tussen de echte en virtuele wereld steeds kleiner.

Een bekend voorbeeld van augmented reality is de Layar app. Je telefoon weet door middel van GPS waar je bent en door het kompas in welke richting je kijkt. Door de camera op een bepaald punt te richten komen er allerlei animaties op het beeldscherm te staan, die verkend kunnen worden.

Maar ook de Google Glass die dit jaar veel in het nieuws was, is een vorm van augmented reality.

Door de Google Glass wordt het voor veel bedrijven mogelijk om op een relatief makkelijke en goedkope manier augmented reality toe te passen in hun marketingcampagnes.

Zo heeft National Geographic tijdens haar 125-jarige bestaan een tentoonstelling gehouden op verschillende NS-stations in Nederland. Dit bestond uit een fototentoonstelling, maar ook een Augmented Reality show. Hier ziet de bezoeker zichzelf op groot scherm staan, waar de vloer ineens in water verandert en allerlei dieren voorbij komen.

Ik denk dat augmented reality een steeds groter onderdeel wordt van marketingcampagnes, maar ook in het ‘gewone’ leven toegepast zal gaan worden. Nu de drempel lager is om bijvoorbeeld Google Glass te gebruiken, zullen ook gamebedrijven hierop in gaan spelen. Echter is de techniek op dit moment nog vrij onbekend bij het grote publiek en is de vraag wat de toegevoegde waarde ervan is.

Gebruikte bronnen

Ahles-Frijters, K. (2013, augustus 31). Augmented Reality op het NS station. Opgehaald van Dutchcowboys: http://www.dutchcowboys.nl/Entertainment/29597

Dutchcowboys (2012, december 25). 5 redenen waarom 2013 het jaar van Augmented Reality gaat worden. Opgehaald van Dutchcowboys: http://www.dutchcowboys.nl/Technology/27014

Dussen, E. van der (2011, maart 15). Augmented Reality: Wat is nog echt? Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110315_augmented_reality_wat_is_nog_echt

Groot, S. de. (2013, april 5). Augmented Reality: Hoe ziet de toekomst eruit? Opgehaald van Mediamoose: http://www.mediamoose.nl/blog/innovatie/augmented-reality-hoe-ziet-de-toekomst-eruit/

Lens, M. (2014, maart 3). Drie alledaagse voorbeelden van Google Glass in de praktijk. Opgehaald van Adformatie: http://www.adformatie.nl/artikel/drie-alledaagse-voorbeelden-van-google-glass-de-praktijk

RenovatieProfs (2015, mei 1). Augmented Reality: niet slechts toekomstmuziek. Opgehaald van RenovatieProfs: https://www.renovatieprofs.nl/nieuws/augmented-reality-niet-slechts-toekomstmuziek

Robustelli, D. (2009, november 12). Augmented Reality als marketingtool. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20091112_augmented_reality_als_marketingtool

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s