Van bricks naar clicks: verdwijnt de ‘echte’ winkel?

Als je door de stad loopt valt het op dat steeds meer winkelpanden leeg komen te staan. Daar staat tegenover dat het aantal webshops in Nederland, dat nu al ruim 60.000 is (Emerce, 2014), nog steeds groeiende is. Steeds meer producten worden online verkocht, mede door de verbeterde leveringsvoorwaarden en de groeiende betrouwbaarheid van het online bestellen. Kan het zo zijn dat er over een aantal jaar alleen nog maar webshops zijn? Verdwijnen de bricks naar clicks?

Het gemak van het internet is het grote voordeel van webshops. Thuis vanaf de bank kan een klant heel gemakkelijk producten zoeken, prijzen vergelijken en reviews lezen. Met een paar klikken wordt er betaald, waarna bijvoorbeeld kleding thuis makkelijk gepast kan worden. Is het toch niet goed? Dan zijn er tegenwoordig veel opties om de bestelling, veelal gratis, weer terug te sturen.

Hoe anders is dat in een fysieke winkel, waarbij eerst een ritje naar de stad gemaakt moet worden. Dit kost al gauw een aantal euro met de bus, en nog veel meer met de auto: parkeren is bijna niet te betalen in de stad! Vervolgens moet de klant de halve stad doorslenteren om dat perfecte paar schoenen te vinden, om daarna ook voor de zekerheid een paar winkels extra aan te doen om te kijken of ze daar niet goedkoper zijn. Het duurt lang, kost veel moeite en energie en mensen hebben vaak niet zoveel tijd.

De voor- en nadelen van een webwinkel
Webwinkels zijn enorm actief en goed in communiceren. Via verschillende kanalen kan de doelgroep makkelijk bereikt worden. Door middel van bijvoorbeeld Google Analytics zijn alle cijfers en patronen te zien, wat het eenvoudig maakt om de doelgroep en customer journey in kaart te brengen.

Het aantal webshops groeit enorm, wat het lastig maakt om te concurreren met de grote merken zoals bijvoorbeeld Bol.com of CoolBlue. Klanten oriënteren zich vaak op Google, het zal dus enorm veel geld kosten om enigszins bovenaan de zoekresultaten te komen staan. Het is namelijk gebleken dat de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste paar resultaten.

Webwinkel

Zullen fysieke winkels langzaam verdwijnen?
Ik denk van niet. Sommige producten zijn nu eenmaal fijner om in het echt te kunnen zien, denk bijvoorbeeld aan meubels of schoenen. Daarnaast is af en toe een dagje shoppen nog steeds erg leuk! De komende jaren zullen de fysieke winkels daarom nog wel verder afnemen, maar ik denk dat er daarna een combinatie van on- en offline winkels blijft bestaan.

Het klantenbestand van de offline winkel zal dan gecombineerd worden met dat van de webshop, waardoor de twee elkaar versterken. Klantenbinding is hierbij een centraal begrip!

Gebruikte bronnen:

BNR Webredactie. (2013, november 22). ‘Combinatie offline en online de toekomst voor webshops’. Opgehaald van BNR: http://www.bnr.nl/nieuws/beurs/159640-1311/combinatie-offline-en-online-de-toekomst-voor-webshops

Kaai, J. (2013, april 15). Heeft de fysieke winkel nog toekomst? Opgehaald van Ondernemersfacts: http://www.ondernemersfacts.nl/index.php/zal-ik-nog-wel-een-winkel-openen/

Klaassen, D. (2013, augustus 8). De toekomst van e-commerce: van transactie naar curatie & inspiratie. Opgehaald van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2013/08/08/de-toekomst-van-e-commerce-van-transactie-naar-curatie-inspiratie/

Lalieu, F. (2014, april 17). Hebben webshops nog een toekomst? Opgehaald van Ondernemer24: https://www.ondernemer24.nl/hebben-webshops-nog-een-toekomst

Lammers, S. (2014, april 29). Bijna zestigduizend webwinkels in Nederland. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/bijna-zestigduizend-webwinkels-nederland

Libbenga, J. (2015, april 17). ‘Pure players gan verdwijnen’. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/pure-players-gaan-verdwijnen

Lange-Ros,E. De. (2011, november 1). Retail: is het einde van winkels nabij? Opgehaald van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2011/11/01/retail-is-het-einde-van-winkels-nabij/

Libbenga, J. (2014, april 7). Welke winkels zijn toekomstbestendig? Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/welke-winkels-toekomstbestendig

Twinkle. (2015, april 16). ‘Pure players verdwijnen, tenzij ze winkels openen’. Opgehaald van Twinkle: http://twinklemagazine.nl/nieuws/2015/04/steven-bakker-pure-players-verdwijnen-tenzij-ze-winkels-openen/index.xml

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s