Inbound marketing is de toekomst

Marketing is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Met de opkomst van internet zijn er talloze mogelijkheden bijgekomen, iets waar marketeers gretig gebruik van hebben gemaakt. Zo is ook inbound marketing ontstaan: de interesse van mensen verdienen, in plaats van kopen. Hoe werkt dit? En wat is de toekomst van inbound marketing?

De term ‘inbound marketing’ komt van het bedrijf HubSpot, een groot marketingbedrijf die alles weet van deze vorm van marketing. Waar outbound marketing werkt met een push strategie, mensen hun producten of diensten aanbieden, draait inbound marketing het om. De theorie gaat er vanuit dat als mensen iets nodig hebben, zij daar zelf naar op zoek gaan. Het is voor bedrijven dus belangrijk om content te produceren die vindbaar en relevant is voor potentiële klanten. Wanneer deze kennis aansluit bij de wensen en behoeften van de doelgroep, zullen zij het bedrijf gaan zien als leidend op dat gebied. Het gevolg: een vertrouwensband ontstaat en zij zullen producten en diensten gaan kopen bij het desbetreffende bedrijf!

Inbound marketing blijkt ook nog eens veel goedkoper te zijn dan outbound marketing. De kosten per lead zijn veel lager, maar omdat alles via internet verloopt zijn de resultaten heel goed te meten.

Voorbeelden van inbound marketing
Er zijn talloze voorbeelden van inbound marketing te vinden. Denk aan blogs, de FAQ pagina op een website, video’s op Youtube, reviews, e-books… Het gaat erom de klant informatie te verschaffen waar hij of zij naar op zoek is. Zo was ik een tijd geleden op zoek naar een smoothie recept. Ik kwam uit op de pagina van Allerhande, waar een heleboel van deze recepten op stonden. Omdat ik altijd boodschappen doe bij de Albert Heijn was dit ideaal: nu wist ik zeker dat alle producten die ik nodig had voor het recept ook bij mijn winkel te koop waren.

Allerhande-smoothie

Een ander voorbeeld is het blog van HEMA. Zij laten een heleboel bloggers met groot bereik artikelen schrijven op hun blog, waarbij producten die te koop zijn bij HEMA centraal staan. De bloggers worden ambassadeurs van de HEMA, waardoor een vertrouwensband opgebouwd wordt met klanten. Door te laten zien wat er allemaal gedaan kan worden met de producten, zullen mensen sneller naar de winkel gaan. Maar daarnaast zal het blog ook in zoekresultaten naar boven komen, als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een manier om hun thuiskantoor wat sfeer te geven.

HEMA-blogger

Maar ook de Bledtec iPhone video is een voorbeeld van inbound marketing. Iedereen wil zien of een iPhone kan blenden! Door deze video kwam Blendtec in de top tien van Google te staan voor het woord ‘blender’ en de aankopen verhoogden met 500% (!!).

De toekomst van inbound marketing
Naast deze voorbeelden zijn er nog honderden andere te bedenken, er is bijna geen (groot) bedrijf meer dat deze manier van marketing niet inzet. Ik verwacht dan ook dat inbound marketing in de toekomst nog groter zal worden. Mensen worden steeds kritischer en geloven de standaard marketingpraatjes niet meer. Wat ze willen zien is betrouwbaarheid. Het wordt dus steeds minder belangrijk om klanten met de goedkoopste prijzen om de oren te slaan; je moet hen helpen bij het maken van hun keuze.

Door eerlijk te zijn, mensen hun ervaringen te laten vertellen en de vertrouwensband op te bouwen worden klanten gebonden aan het merk, zodat zij zelf ook weer ambassadeurs worden. Inbound marketing is geschikt voor elk bedrijf, maar er is geen kant-en-klaar stappenplan om dit te realiseren. Zorg voor waardevolle content, op welke manier dat kun je zelf bepalen.

Gebruikte bronnen

Bael, C. (z.d.). Inbound marketing: magneet voor klanten. Opgehaald van Lincelot: https://www.lincelot.com/inbound-marketing-magneet-voor-klanten/

Brynley-Jones, L. (2014, november 29). What is Inbound Marketing? Opgehaald van Our Social Times: http://oursocialtimes.com/what-is-inbound-marketing/

Drell, L. (2011, oktober 30). Inbound Marketing vs. Outbound Marketing [INFOGRAPHIC]. Opgehaald van Mashable: http://mashable.com/2011/10/30/inbound-outbound-marketing/

Dwivedi, C. (2011, november 3). Inbound Marketing Is Rising [Infographic]. Opgehaald van Mindjumpers: http://www.mindjumpers.com/blog/2011/11/inbound-marketing-infographic/

Heesakkers, M. (2014, mei 6). Edwin Vlems: inbound marketing als klantenmagneet. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/edwin-vlems-inbound-marketing-als-klantenmagneet

HubSpot. (z.d.). The Inbound Methodology. Opgehaald van HubSpot: http://www.hubspot.com/inbound-marketing

Huynen, J. (z.d.). Inbound marketing: marketingfilosofie van de toekomst. Opgehaald van Karel Geenen: https://www.karelgeenen.nl/tips2013/inbound-marketing-marketingfilosofie-toekomst/

Inboundmarketing.nl. (z.d.). Wat is inbound marketing? Opgehaald van Inboundmarketing.nl: http://www.inboundmarketing.nl/over-ons/wat-is-inbound-marketing/

Lapperre, T. (2014, september 23). Onderzoek: massale groei inbound marketing. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/inbound-marketing-blijft-groeien

Loomer, J. (2012, juli 7). Inbound Marketing More Efficient than Outbound [infographic]. Opgehaald van Jon Loomer: http://www.jonloomer.com/2012/07/07/inbound-outbound-marketing-infographic/

One4marketing. (z.d.). Wat is Inbound Marketing? Opgehaald van One4marketing: http://www.one4marketing.nl/inbound-marketing

Otten, M. (2014, september 26). Wat is HubSpot en waarom is het interessant? Opgehaald van Systony: http://blog.systony.nl/wat-is-hubspot-en-waarom-het-interessant-is

Walgrove, A. (2014, oktober 8). Why Inbound Marketing Is on the Rise, and What That Means for Content Marketing. Opgehaald van Contently: http://contently.com/strategist/2014/10/08/why-inbound-marketing-is-on-the-rise-and-what-that-means-for-content-marketing/

Advertenties

2 gedachtes over “Inbound marketing is de toekomst

  1. Hoi Tamara,

    Leuk artikel en bedankt om me in de referenties te vermelden! Inbound marketing is zonder meer de toekomst. We zijn als klanten steeds beter geworden in het negeren van traditionele outbound marketing. Tegelijkertijd hebben we steeds meer middelen om zelf op onderzoek uit te gaan.

    Vaak vragen klanten mij om in 1 zin uit te leggen wat inbound marketing is. Ik zeg dan altijd: “Als je vandaag op je website de antwoorden deelt op de vragen die je klanten morgen op internet stellen, dan komen je klanten vanzelf naar je toe.”

    Gelukkig zien steeds meer bedrijven de waarde en de kracht van inbound marketing.

    Christophe Van Bael – Lincelot.com

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s