3D-printen is hot!

Het klinkt futuristisch en onmogelijk: een telefooncase, vaas of zelfs hele protheses en organen uitprinten. Dat kan toch alleen in films? Echter is dit tegenwoordig allemaal mogelijk! De early adopters hebben 3D-printen dan ook al lang in hun marketingmix opgenomen, maar het gros van de marketeers zet dit fantastische middel nog niet in. Hoog tijd om eens te kijken hoe deze techniek ingezet kan worden!

3D-printen bestaat al meer dan 25 jaar, maar wint de afgelopen jaren pas echt aan populariteit. Reden hiervoor is dat de techniek goedkoper is geworden, maar er is inmiddels ook software ontwikkeld die ervoor zorgen dat je makkelijk 3D-tekeningen kunt ontwerpen. Het digitale ontwerp wordt naar een 3D-printer gestuurd, die het product vervolgens laagje voor laagje opbouwt.

Het grote voordeel van 3D-printen is dat alles gepersonaliseerd kan worden. Massaproductie is niet meer nodig, er kan heel eenvoudig een uniek product geprint worden. Hoe gaaf is het bijvoorbeeld om een relatiegeschenk te geven, speciaal gemaakt voor die ene klant?

3D printen inzetten als marketing
3D printen is populair, en daarom is het slim om dit in te zetten als marketingactie. Omdat dit nog niet heel veel gedaan wordt zal de aandacht meteen getrokken worden! Een aantal grote merken hebben deze techniek al ingezet in hun campagne.

Zo bedacht Coca Cola, na hun actie om flesjes te personaliseren door je eigen naam erop te laten drukken, een nieuwe manier om hun merk aan de doelgroep te binden. Door middel van een app konden mensen in Israël een foto van zichzelf uploaden en om laten zetten tot 3D-geprinte versie. Een replica van jezelf!

Inmiddels is de techniek ook in Nederland gemakkelijk beschikbaar, en wel bij de HEMA. Op hun website kun je bijvoorbeeld een 3D-telefoonhoesjes maken. Maar ook Soundcloud biedt de mogelijkheid een uniek telefoonhoesje te printen; een met je favoriete nummer erop.

iphone-case-3d-soundcloud

Bovenstaande voorbeelden zijn kleinschalig, maar retailers kunnen op lange termijn ook bepaalde producten uit hun assortiment gaan printen. Voor nu is het vooral een mooie manier om te laten zien dat het bedrijf voorop loopt op het gebied van trends, maar het trekt ook de aandacht van klanten en potentiële klanten.

Gebruikte bronnen

3Dwergen (z.d.). Hoe marketeers 3D printen kunnen inzetten voor marketing acties. Opgehaald van 3Dwergen: http://www.3dwergen.nl/marketeers-3d-printen-kunnen-inzetten-marketing-acties/

Free2Fly (z.d.). Creatief marketingmiddel: 3D printen. Opgehaald van Free2Fly: http://free2fly.nl/creatief-marketingmiddel-3d-printen/

Ground3D (z.d.). Hoe werkt 3D printen? Opgehaald van Ground3D: http://www.ground3d.nl/over-3d-printen/hoe-werkt-3d-printen/

Jelsma, A. (2013, november 15). 3D-printen als marketingmiddel voor 3D-software. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/3d-printen-als-marketing-middel-voor-3d-software

Jong, N. de (2013, maart 8). Unieke action hero’s als bijzonder 3D geprint bedrijfscadeau! Opgehaald van 3Dwergen: http://www.3dwergen.nl/unieke-action-heros-als-bijzonder-3d-geprint-bedrijfscadeau/

Retailwatching. (2015, februari 6). Schiet op, 3D-printing is alweer bijna passé. Opgehaald van Retailwatching: http://www.retailwatching.nl/tech/artikel/v8OPyOdOQTmIObNwbxcO7g-0/schiet-op-3d-printing-is-alweer-bijna-pass.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s